Hoe kun je meer van een bepaalde eigenschap krijgen?

Gepubliceerd op 29 april 2021 om 18:51

Stel, je wilt meer zelfvertrouwen hebben. Of je wilt je beter kunnen beheersen in sommige situaties. Misschien wil je daadkrachtiger zijn, meer doorzettingsvermogen hebben, geduldiger of flexibeler zijn, zou je wat meer moed willen hebben of wat relaxter zijn, assertiever of positiever, wat spontaner, meer tact of meer discipline willen hebben.

Wie kent dit niet?

Nu kun je denken: dit heb ik nu eenmaal niet, pech gehad. Toch is dat niet zo. Misschien heb je het van nature niet, dan zal het je (wat) meer moeite kosten, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt leren er iets of misschien zelfs uiteindelijk veel van te krijgen.

Een goede manier hiervoor is het volgende stappenplan.

 

    1. Bedenk welke eigenschap je graag meer vertegenwoordigd zou zien in jezelf.
    2. Geef een cijfer voor in hoeverre jij die eigenschap nu bezit. (in jouw ogen)
    3. Bedenk: Hoe graag wil ik dit cijfer omhoog hebben? Hoe gemotiveerd ben ik? Wat kan ik ermee bereiken? Wat zou er veranderen? Schrijf dit op voor jezelf.
    4. Vraag jezelf af: wat heb ik tot nu toe gedaan om dat te bereiken? Wat heb ik al bereikt? Als je niet tevreden bent, dan moet je nu dus andere dingen verzinnen om daar te komen.
    5. Ga op zoek naar kenmerken en informatie over deze eigenschap. Zoek op internet, kijk er filmpjes over op YouTube, luister een podcast over dit onderwerp, lees er een boek of artikel over, volg een webinar. Let eens op iemand die veel van deze eigenschap bezit, kijk of je van hem/haar kunt leren. Hoe doet hij dat? Hoe gedraagt hij zich? Wat zegt hij? Welk gebaar maakt hij? En als je iemand goed kent, vraag wat zijn gedachten hierbij zijn.Voel en probeer uit in hoeverre je dit zelf toe kunt passen. Let op: maak kleine stapjes, anders werkt het niet. Ga je toch per ongeluk te snel: raak niet gefrustreerd, maar doe een stapje terug.
    6. Maak een plan voor jezelf. Bijvoorbeeld: ik kijk iedere avond (of een aantal keer per week) een filmpje over dit onderwerp. Of stel jezelf iedere ochtend de vraag: wat kan ik vandaag doen om meer van deze eigenschap te krijgen? Zo blijft het vooraan in je hoofd. Alles wat je aandacht geeft groeit.
    7. Zorg dat je elke dag herinnerd wordt aan je plan. Bijvoorbeeld: maak het in de vorm van een plaatje of tekst als screensaver, zorg dat je een paar keer per dag een liedje hoort dat je hieraan herinnert, hang een plaatje, foto of tekst op je koelkast. Let op dat de tekst positief is, alsof je het al bent of kunt, bv: ik ben slank, ik heb discipline. Zodat je elke dag ziet waar je heen wilt en je je hersenen programmeert om jou daarbij te helpen.
    8. Deel het met je beste vriend of vriendin, als je dit kunt. Als extra stok achter de deur. Nog leuker: doe het samen. Iedereen wil wel meer van een bepaalde eigenschap. Spar en evalueer regelmatig.
    9. Geef jezelf na 2 weken opnieuw een cijfer voor deze eigenschap. Is er al iets bijgekomen? Al is het maar 1/10e. Dan ben je op de goede weg. Zo niet? Wat kun je anders doen? Of nog meer? Dus: waar sta ik nu? En waar wil ik naartoe? Voel wat voor jou werkt en voeg daar meer van toe.
    10. Blijf jezelf volgen. Blijf een cijfer geven. Hoe vaker je de gebieden meet die het belangrijkst zijn in je leven, hoe meer grip je erop krijgt.

     

    Tip: Koop een mooi notitieboekje en houd je hele proces bij. Lees het regelmatig terug en zie hoeveel  stappen je al gemaakt hebt. Succes!